Hrací balík - jak jej vytvořit a správně hrát

//pic/loga/hracibalik
Closed beta je v plném proudu a denně se do ní dostává více a více bojechtivých lidí, toužících změřit své síly v napínavých a zábavných duelech s rozličnými protivníky. Tisíce hráčů po celém světě nadšeně hltají streamy právě probíhajících bojů, v nichž Hearthstone opravdu vyniká, méně se už ale mluví o věci důležitější a podstatnější – o správném složení balíků. Každý ošlehaný hráč vám potvrdí, že základním stavebním kamenem karetních her je hrací balíček, jehož správné sestavení není záležitostí na hodinu či dvě, nýbrž nad ním strávíte týdny, během kterých budete karty den co den ubírat a přidávat, pilovat své schopnosti vycházet s Mana Krystaly, získávat nové a vzácnější karty a zejména zvažovat, která karta vám stojí za to, kterou chcete hrát, a která je pro vás zbytečná. Podíváme se tedy na pár obecných rad, které vám mohou do začátku pomoci s vaším prvním balíčkem.

Matematika a statistika aneb raná fáze hry (1-3 Mana Krystaly)

Pro lepší pochopení toho, o čem zde budu psát, si vytvoříme fiktivní souboj tak, jak by měl v ideálním případě probíhat. Na něm si budeme ukazovat základní mechaniky správného balíčku, výhody a nevýhody jednotlivých druhů karet a jejich variabilitu v průběhu různých fází hry. Představme si tedy začátek nového kola, kdy stojíme s naším blíže neidentifikovaným hrdinou proti stejně neznámému nepříteli. Od počátku víme, že v Hearthstone nemáme žádnou jistotu, nevíme, jakého soupeře proti nám matchmaking postaví, jaké karty bude hrát, jaká je jeho strategie ani jaké reakce od něj můžeme v dalším kole očekávat. Jednu věc však víme jistěji, než všechny ostatní – že bude mít Hero Power. Že je to samozřejmé? Jistě že ano, každý hrdina má Hero Power a do začátku můžeme počítat s devíti rozličnými, byť některé classy se dnes moc hojně nehrají, ale to se určitě brzy změní. Není však radno tuto schopnost podceňovat, zejména u nepřátel, u kterých ji můžeme ovlivnit. Vezmeme-li si tedy, že základní šance je 1:9 na rozličné nepřátele, je nutné do ní započíst i fakt, že některé schopnosti nám přímo neuškodí. Warlock nebo Warrior mají sice velmi užitečné schopnosti, nás však přímo neohrožují. Podobně jako Hunter, jehož útok za 2 do našeho hrdiny je sice relativně užitečný, ale my s tím nic neuděláme. Větším nebezpečím jsou pro nás např. Paladin nebo Mage, kteří mohou své schopnosti využívat jak proti hrdinům, tak i minionům – a minioni jsou základ! V našem fiktivním souboji jsme tedy na začátku obeznámeni pouze s jednou jistotou – s tím, jakou má soupeř Hero power. Není těžké si uvědomit, že pokud vyložíme miniona s jedním HP proti mágovi, lehce jej svou schopností zničí a pro nás to je ztracená karta a vyhozené kolo, byť pro něj taky. Přeneseme se do deck builderu a podíváme se, co se s tím dá dělat. Každý hrací balíček obsahuje bez výjimky 30 karet, je důležité s tím číslem počítat a myslet na něj při skládání balíčku, neboť z tohoto čísla se odvíjí naše šance v každém kole. Na začátku hry dostáváme na stůl 3, resp. 4 nebo 5 karet, takže zhruba 1/6 balíčku. Máme sice možnost si nepotřebné karty vyměnit, ale zde je nutné uvažovat nad tím, jestli karta, která je silná a drahá a ne moc využitelná do začátku, není natolik dobrá, že se nám ji vyplatí schovat a držet si ji do doby, než ji budeme moct zahrát. Taková karta by však měla být pouze jedna, maximálně dvě v případě, že začínáte jako druhý a máte tak o jednu kartu na stole navíc. Podstatnější jsou pro nás karty, které můžeme hrát hned a uštědřit tak soupeři aspoň nějaké malé zranění hned zpočátku. Zhruba 1/5 balíku by tak měly tvořit karty, jejichž Mana Cost je 0 nebo 1, které jsou hratelné hned v prvním kole a neztratíme tak bezcílně jeden Mana Krystal, který můžeme využít na vyvolání byť i slabého miniona – soupeř se jím chtě nechtě bude muset zabývat. Vraťme se ale k výše uvedenému a uvažujme – za jeden Mana Krystal povoláme miniona s nejčastěji jedním životem, který musí čekat jedno kolo na útok, ve druhém kole však hrozí, že soupeř nám jej svou Hero Power zničí a my ztratíme kartu i kolo, zatímco soupeř jen 2 Krystaly. Je z toho cesta ven? Jistěže, stačí se zaměřit na konkrétní karty. Není náhodou ve hře karta, která má za cenu 1 Krystalu 2 HP? Popř. karta, která má Charge? I tak podobní minioni nevydrží dlouho, zaměstnají ale protivníka a i jeden dva životy dole jsou v rané fázi považovány za úspěch.
Zpět do deck builderu – už tedy víme, že potřebujeme mít zhruba 4-5 karet levných a rychlých, které můžeme nasadit v prvním kole, a u nichž musíme doufat, že se nám je podařit vyložit na stůl na začátku hry. Ideální stav je tedy jeden vyložený minion s nějakou schopností. Úspěšně jsme tak zvládli první kolo a dostáváme se do druhého, kde máme teoreticky na výběr ze tří možností – zahrát Hero Power, zahrát jednoho miniona, zahrát dva miniony. Optimální řešení pro tuto fázi by bylo, kdybychom v balíčku měli pár minionů za 1 Mana Krystal se dvěma životy a mohli je toto kolo hrát. (Proč dva životy? Určitá povolání mohou už se dvěma Mana Krystaly tzv. plošnit – dávát plošnou dmg do našich minionů). Takové štěstí ale zřejmě mít nebudeme, a proto se předem trochu připravíme. Raná fáze hry se ve chvílích, kdy máme možnost hrát se dvěma či třemi Krystaly, stává zajímavější, neboť v těchto kolech už se očekávají alespoň dva tahy za kolo, jakékoliv dvě reakce, které využijí potenciál karet (např. schopností Summon) nebo plné Mana poolu. Je na každém z vás, jakou taktiku preferujete, jestli raději zvolíte více slabých minionů (2/2) s tím, že soupeř je může relativně levně vyplošnit, nebo se zaměříte na dražší a odolnější (1/3, popř. 3/1), které postrádají variabilitu, jednu věc má každá taktika stejnou – na konci rané fáze hry by měly jednu třetinu našich karet na stole tvořit tanci! Tank (=karta se schopnost taunt) je zřejmě nejdůležitější karta, potažmo schopnost, která by neměla chybět v žádném balíčku. Ať už hrajeme na rychlost s cílem rozdrtit soupeře v počátcích, nebo si šetříme síly na drahé a silné karty, vždy potřebujeme tanky. Nemáme tanky? Prohrajeme. Máme jich málo a někde na dně balíku? Prohrajeme. Tankovací karty by měly tvořit 1/3 až 1/4 všech našich minionů na stole a z těchto čísel se odvíjí i jejich počet v balíku. V raných fázích sice nevykazují žádné silné útoky, přežijí však většinu plošných kouzel a ve většině případů dají i nějakou tu dmg. Přihoďme si do tedy balíčku zhruba 3-4 tankovacích karet, přičemž tak 2 budou hratelné se 2-3 Mana Krystaly a 2 budou silnější (na pozdní fáze hry).

Middle phase – prostřední fáze hry (4-6 Mana Krystalů)

Za úspěšně zvládnutou ranou fázi hry se považuje ta, na jejímž konci máme na stole o 1-2 miniony více než soupeř a jeho životy klesly zhruba o pět. Dostáváme se tedy na naší fiktivní hrací ploše do situace, kde se poprvé začnou projevovat větší taktické manévry a bude třeba zapojit naše strategické myšlení. Mylně je některými hráči tato fáze považována za jakýsi most mezi začátkem a finální fází, kde do sebe řežou ty nejsilnější karty obou protivníků, opak je však pravdou – prostřední fáze je ta nejdůležitější z celé hry. Při troše nepozornosti nás zde může soupeř relativně lehce rozmetat, při jeho nízkých hracích schopnostech můžeme my zničit jeho, a pokud oba tuto fázi zvládnou a dostanou se do další fáze hry, ta je ze 70% závislá na tom, co odehrajeme tady. Fiktivní herní plocha se už zlehka prohýbá pod náporem minionů a nás čekají jedny z nejzásadnějších rozhodnutí – které karty zahrát. Soupeř na nás vyloží tři miniony za kolo a od nás se čeká adekvátní reakce, jinak si už moc dlouho v duelu neposedíme. Co s tím? Odpověď nalezneme opět v deck builderu, tak šup zpátky. Middle phase je ve velké míře závislá na naší schopnosti šetřit. Není tajemstvím, že většina soupeřů v této fázi hry vytahuje miniony jak na běžícím pásu,w a pokud je nestihneme likvidovat, bude brzy po nás. V ideálním případě by nám mělo zbýt pár tanků z rané fáze a minimálně na jedno kolo bychom tam měli být zajištěni, zde ale není tak důležité zaměřit se na soupeře, jako na to, co leží před ním. Během jednoho kola můžeme totiž zničit všechny miniony nepřítele, těžko ale zvládneme zabít jeho samotného. A pokud bychom se o to pokoušeli, může nás to stát vítězství. Zaměřme se tedy na karty, které za jednu cenu umí více věcí. Zde se vyplácí investovat do karet se schopností Battlecry, Windfury, a karet, které umožní posílení ostatních minionů na stole. Pokud zvládneme během těchto několika kol udržet tanky naživu (což se většinou nepodaří) a posílit miniony, kteří nám na stole leží, dá se říct, že máme vyhráno. Hlavní je neklesnout pro průměrný počet životů našich minionů oproti těm soupeřovým a pokusit se za každou cenu ničit jedním naším minionem dva jeho. Tato fáze je nejtěžší z celé hry a proto bychom jí měli obětovat relativně velké místo v našem balíčku, zhruba 6-7 karet, kterých budeme schopni zahrát minimálně 2 za kolo.
Náš ideální balíček tedy obsahuje zhruba 12 karet minionů a hra je v současné době za počtu 6 Krystalů. Přijde vám ten počet minionů vysoký? Nezapomeňte, že ne vždy vám může štěstěna přát a do ruky dostanete ty karty, které v tuto chvíli potřebujete. Rovněž se pokud možno vyvarujte klasické, takřka už klišovité chyby – soupeř vám zničí miniona dříve, než ho stihnete použít. V této fázi je to velmi, velmi nežádoucí! (Ke konci této fáze by se životy soupeře měly pohybovat kolem 15-20.)

Pozdní fáze hry – late phase (7-9 Mana Krystalů)

Je to tady, fáze, na kterou jsme se všichni těšili. Teď se ke slovu dostávají ti nejsilnější minioni, které máme v balíčku, vyložíme si pěkně kartu s útokem 8 a každé kolo budeme do soupeře bušit za neskutečně velká čísla, než ho konečně udoláme, a on nestačí ani mrknout okem a bude pod drnem. Že to tak úplně neodpovídá realitě? Ale prosím vás… Ironii stranou, je to opravdu tak. Tato fiktivní představa likvidace soupeře velmi silným minionem v 90% hry zůstává opravdu jen v našich hlavách. Pozdní je fáze totiž více než která jiná velmi tvrdě fixována na fázi prostřední, a to velmi jednoduše – pokud jsme si dokázali uhlídat větší množství minionů, je zbytečné vykládat silné a drahé karty na stůl, když bychom se měli zaměřit zejména na buffování (=posílení stávajících karet), no a pokud jsme žádnou kartu neušetřili a naši věrní bojovníci padli za vlast, jedna drahá karta nás většinou nevytrhne (soupeř ji buď bude ignorovat, nebo ji zničí spellem). Ideálním příkladem karty, která má v těchto kolech své místo, je Stormwind Champion – i když je relativně drahá, její schopnost posílení ostatních karet je k nezaplacení. Navíc 6/6 ji předurčuje jako kartu, u níž si bude muset soupeř vybrat – buď vyplošní vaše levné karty a vy jej pak dorazíte nějakou silnější, nebo se zaměří na tu silnou a vy jej rozmetáte levnějšími a slabšími. Je však velká chyba zaměřit se čistě na drahé karty, protože pokud nebudete mít na stole nic jiného než kartu 6/6, prohrajete stejně. Pokud se vám tedy povedlo ušetřit nějakého levného tanka z prvotních fází, je na čase jej použít. Směšné, že? Karta 1/2 se schopností Taunt v těchto fázích však dokáže zvrátit hru a zamotat soupeřovou taktikou, protože podobné podrazy od vás určitě čekat nebude.
I přes výše uvedené není radno to s drahými kartami přehánět a spíše se opravdu zaměřit na přežití prostřední fáze hry, proto si do balíčku dáme zhruba 3 karty s cenou kolem 6-7 Mana Krystalů. (Ve většině případů už je budete nějakou dobu držet na ruce, takže nouze o ně nebude.)

End game (10 mana Krystalů)

Pokud jste se dostali až sem, hrajete mizerně, nebo máte velmi dobrého soupeře. End game fáze hry v HS není něco, na co bychom se měli těšit, častokrát bývá zmatená nebo naopak nudná, hráči bývají vyčerpaní (na počet karet), taktika dostává zabrat a strategické myšlení upadá pod náporem adrenalinu, který velí – zničit soupeře co nejdříve. Vzhledem k počtu Krystalů, které každé kolo získáváte, rovněž odpadá velké manévrování na ploše s miniony. Vyvoláte si dva slabší nebo jednoho velkého, váš soupeř zřejmě učiní podobně, volné krystaly obětujete na Hero Power či nějaký ten heal nebo buff, prakticky vzato už zde ale nejde o karty, nýbrž o vaše schopnosti. Klidně si do balíku přihoďte jednu dvě opravdu drahé a mocné karty, mohou vám zachránit život, nicméně end game fáze je více než která jiná opravdu nepředvídatelná a závislá na spellech. Poker face! Do you know what I mean? Yeah, to, co v HS chybí a co každý real life karetní hráč postrádá, je výraz obličeje protihráče. V end game fázi už ale dokážeme relativně dobře odhadovat jeho reakce a můžeme tak tušit, co na nás zrovna chystá, navíc už za sebou má nějaké ty vyplácané karty, takže máme relativní přehled o jeho balíku, obojí tedy můžeme využít do naší strategie. Znovu ale zmíním, že end game fáze není ve většině případů o minionech a už jen účast v ní je špatná.

Huh…balíček

Náš balíček je tedy sestaven zhruba z 19 karet minionů pro různé fáze hry. Věřte, že to není mnoho, jak si někteří z vás myslí, jedná se totiž o číslo teoretické a nepřiřazené žádnému konkrétnímu povolání. Šaman nebo Paladin díky svým Hero Power mohou omezit počet levných minionů, Warlock díky démonům taktéž, naopak Hunter využije schopností svých beastů, takže finální číslo bude u každého zcela odlišné. Důležité je si uvědomit že minioni tvoří základ hry, spelly je buď ničí, nebo posilují, ale minioni bojují a umírají pro naši slávu. Mrzí mě, že jsem vás zklamal, pokud jste čekali rady ve stylu: „Joo, tenhle je nejlepší, toho tam dejte.“ Kouzlo karetních her je v tom, že každý balík a hráč je jiný a nikdy nevíte, co na vás kdo vytáhne. Jsou ale jistá fakta a zásady, které je třeba si u takového balíku uvědomit a především si jej představit v různých situacích.

Spelly

Jsou vaši minioni schopni vypořádat se se silnými soupeři, ale nezvládáte větší nápor slabších? Nebo jste na tom přesně naopak? Tady přichází čas na spelly, kterými se ale nebudu zaobírat tak detailně, jako miniony, protože jednak jsou velmi rozličné, a zároveň by měly tvořit zhruba 1/3 balíčku a 2/3 nechat minionům. V žádném balíku by ale neměly chybět spelly plošného rozsahu. Bloodlust u šamana nebo Consecration u paladina jsou levným a rychlým řešením vašeho stávajícího problému (věta jak z reklamy, že?) a ušetří vám spoustu minionů, pokud budete tyto spelly využívat v pravou chvíli. Snažte se držet si na ruce více karet, než soupeř, využívat jeho chyb, dorážet slabé a nemocné… ehm, tedy miniony, a za každou cenu ohlídat své tanky, support miniony… no, a v neposlední řadě – snažte se vyhrát a učit se ze svých vlastních chyb. Tečete na manu? Zlevněte miniony, učte se vycházet s poolem. Trpíte nedostatkem karet? Jedna dvě Spell Support karty s dodatečným přísunem karet to jistí. Nebojte se upravovat váš balíček po každé odehrané hře, jedině tak se dopracujete k tomu skutečně preciznímu.

Naposledy upravil/a Bellatrix 09.09.2013 v 19:52:34.

Chcete si povídat o Hearthstone? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.

Diskuze

Itharael 11.09.2013 12:25

Bartyx
Super článek. Jen otázka. Vyplatí se snižovat počet tauntů v balíku, když mám spelly, které dávají minionům taunt?
Teoreticky vyplatí, ale jen o daný počet spellů, ne o počet minionů, kterým dají taunt. Tzn. spell, co dá tant dvěma minionům bych nahradil jedním minionem s tauntem, aby se zachovala pravděpodobnost na kartu s tauntem.

Bartyx 11.09.2013 08:16

Super článek. Jen otázka. Vyplatí se snižovat počet tauntů v balíku, když mám spelly, které dávají minionům taunt?

M1Dl0 09.09.2013 21:10

Článek se bude hodit až se dostanem do hry .D Díky...

RIKOG 09.09.2013 19:28

Ked si nebudem vedieť rady tak sem prídem inak chcem na všetko prísť sám.

Valefar 09.09.2013 18:26

taunt není přecenovaný, ale podcenovaný :-) že ti 8/8 leží na stole a nemuže ti nic udělat za 1-2 many je dost otravné. Velmi dobře si pamatuji flustraci soupeřů když sem si v tcg přes finkle, call of spirit a chasing vytahoval zpět do hry alíky s protektorem, tedy tauntem.

Itharael 09.09.2013 18:20

Mesis
Podle mě taunt je přecenovaný. Jako je dobrý na chránění cenných minionů, ale na druhou stranu se da snadno zrusit
Většina karet s tauntem je jen o trochu dražší, než obyčejní minioni, ale dají se používat i k útoku a docela dobře buffovat. Navíc, když máš dobré karty na ruce, dokážeš nabuffovat hrdinu nebo kartu klidně i na 20+ dmg, taunty nejsou přeceňovené, jen nejsou na škodu...zachraňují život.

Mesis 09.09.2013 17:02

Podle mě taunt je přecenovaný. Jako je dobrý na chránění cenných minionů, ale na druhou stranu se da snadno zrusit

Javorovej 09.09.2013 16:54

Já se těšim na ty začátky, kdy bude člověk rád, že jakž takž postavil na oko fungující balík a pak ho soupeř sfoukne. Ta flustrace, to překopávání balíku....tohle zná každý karetní hráč

Raagul 09.09.2013 16:20

Skvělej článek, dík za rady

Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit se
nebo
Zaregistrovat nový účet