Potenciál Hearthstone: Heroes of Warcraft

Collectible Card Game vs. Trading Card Game

Prvním bodem, na který se zaměřím, je formát hry. Nejedná se o tradiční hru, ve které můžete své karty měnit (Trading Card Game = TCG), spíše pasuje na CCG (Collectible Card Game = CCG). Mnozí na nemožnost vyměňování nadávají a tvrdí, že tak bude dražší si karty pořídit. Zde bych se tedy pozastavil. S vyměňováním karet jde ruku v ruce jejich prodej, což znamená, že nejsilnější kousky těchto virtuálních pixelů by nabraly velkou hodnotu. Bylo by pak poměrně náročné hru vybalancovat, protože jakmile by se jednou objevila silná karta, schopná ovlivnit průběh celé hry, znamenalo by to, že byste potřebovali buď velké štěstí, abyste ji získali v boosteru, nebo naditou peněženku. Navíc nezapomeňme, jak dopadla poslední zkušenost Blizzardu s obchody za reálné peníze (viz Diablo 3 aukce) – sympatie hráčů si příliš nezískala. Na druhou stranu, v klasickém CCG by bylo problematické získat kýženou kartu. Za předpokladu, že byste nevěděli, co za kartu otevřete v boosteru, motivovalo by vás neustále doufat, že z nepřeberného množství možností získáte tu pravou? Samozřejmě, dávalo by to výhodu hráčům, kteří danou hru hrají častěji, než ostatní. Což je v podstatě ideální, nebo ne? Jenže když se podíváme na konkrétní hru Hearthstone, nastávají s tímto jednoduchým tvrzením problémy. Blizzard chce, aby se jednalo o „casual“ titul – tedy o hru, kterou si plnohodnotně zahrajete i po cestě do školy či do práce. Kouzlem takové hry je to, že u ní pro nějakou odměnu není potřeba trávit dlouhé hodiny. Zdá se tedy, že jsme ve slepé uličce, kdy musíme přijmout kombinaci CCG (tedy těžkého shánění určitých karet) a zaměření na „casual“ hráče. Blizzard tento zdánlivý problém vyřešil Crafting systémem, o kterém se už rozepsal Zekusin (viz http://hearthstone.cz//clanky/crafting-system/1/). Můžete si z nasbíraných karet vytvořit právě ty kýžené kousky, které do svého balíčku potřebujete, nebo pouze zkrátka chybí ve vaší sbírce. A proto může i přes zvláštní kombinaci casual CCG hry uspět. Ovšem vždy se najde spousta takových, kterým bude klasické vyměňování karet (třeba jen s přáteli, bez vidiny výdělku) chybět.

Free to Play

Free-to-play (F2P) hry jsou mnohými považovány za budoucnost tohoto průmyslu. A pro karetní hry si můžeme jiný formát jen těžko představit. Proto nebudu spekulovat o tom, zda je pro Hearthstone F2P model ideální, ale spíše o jeho konkrétním využití v něm. Mnohé F2P tituly čelí kritice, protože své „bonusy“ pro platící hráče oproti těm neplatícím příliš nadhodnotí. Pokud si kupříkladu chcete za „reálné“ peníze nakoupit vzácné karty v mobilní hře Order and Chaos: Duels, musíte z peněženky vytasit v přepočtu zhruba 160 Kč. Troufám si říct, že Blizzard si svůj postup čelem k jakékoliv kritice uhájí, protože cena 1 dolar za booster s 5 kartami je opravdu nízká. Může si ji dovolit téměř kdokoliv. Minimálně v začátcích hry tedy bude mít spousta hráčů důvod si je pořídit. To by mělo vývoj Hearthstone zaplatit. Je ale tento potenciální výdělek dlouhodobý? Zde už záleží na Blizzardu, jak často bude vydávat další karty. Zhruba 250 startovních kousků totiž bude pro začátek stačit, ale herní komunita nebývá tolik trpělivá a bude tedy vyžadovat co nejčastější přírustky. I tady je důležité zvolit jednu ze strategií. Je lepší vydávat karty po desítkách při jednotlivých updatech, nebo je lepší si počkat na větší „edici“, ve které by přišlo třeba 200 karet najednou? Obě možnosti mají svá pro i proti. Vydání malého množství karet neovlivní žádným drastickým způsobem vyrovnanost jednotlivých class, ovšem neuspokojí komunitu na delší dobu. A přesný opak platí pro vydávání edic. Přestože většina karetních her vychází právě v jednotlivých edicích, troufám si spekulovat (a zde zdůrazňuji, pouze spekulovat), že Blizzard bude vydávání dodatečných karet provádět častěji (hlavně ať neplatí tradiční soonTM), ale po menších objemech. Tím alespoň zpočátku dokáží, že na hře usilovně pracují. Nedivil bych se ani, kdyby již měli spoustu karet připravených dopředu k vydání, a budou tak moct dávkovat „nutnost“ nakoupit si boostery (nebo je vyhrát soustavným hraním) postupně.

Propojení s Warcraft univerzem

Každá hra, byť je sebelepší, potřebuje nejprve nějakým způsobem získat svou hráčskou základnu. Proto je vždy ideální, když se takový nový titul podaří navázat do již fungujícího univerza s milióny fanoušků. Warcraft je rozhodně jedním z nich. Zde si však troufám tvrdit, že potenciál nebyl využit naplno. Tvůrci Hearthstone měli do hry alespoň zapracovat rozdělení na Hordu a Alianci, takto vypadá celkem vtipně, když například Garrosh Hellscream zahraje kartu Stormwind Knight, která bude bojovat po jeho boku. Různé frakce mi zkrátka chybí. Blizzard tak mohl alespoň využít neutuchajících hlasů volajících po starých časech, kdy Horda nemohla hrát paladina a Aliance shamana. Díky tomu hra působí opravdu tak, že Hearthstone: Heroes of Warcraft pouze používá onen „Warcraft“ jako obchodní značku, na zákonitosti v něm však příliš nedbá. Samozřejmě, rádi uvidíme charaktery jako je Uther the Lightbringer, Nozdormu, Garrosh nebo Onyxia, i zde ale přemýšlím, jestli hned v úvodní sérii karet Blizzard trochu nepřehnal právě množství známých postav. Kdyby si některá témata (například draky) šetřil na další rozšíření a na úvod přidal i některé vymyšlené nebo „nedůležité“ postavy/karty, měl by dostatek potenciálních dalších karet na dlouhou dobu dopředu. Nebudu ale naivní, Blizzard jistě ví, co dělá, navíc právě známé karty získají Hearthstonu první hráčskou základnu. Další spekulativní položkou je propojeni WoW a Hearthstone. Oficiálně žádné potvrzené nebylo, žádné se zatím ani neočekává. Ale co by se stalo, kdyby se projektu nedařilo zpočátku dle představ? V univerzu, ve kterém se tato hra odehrává, přeci existuje jistá další, která má milióny hráčů po celém světě. Ti by jistě pro nějaký ten in-game předmět vyzkoušeli jiný titul, který je navíc zdarma. Kdyby pak Hearthstone bavil alespoň třetinu z těch, kdo by ho vyzkoušeli, získal by tím spoustu dalších hráčů navíc. Blizzard si toho jistě je plně vědom, takže pokud by je Hearthstone zklamal, tuším, že by se v něm nějaký ten pet (v horším případě i mount) mohl objevit. Bylo by to dobře? Pro Blizzard ano, což je hlavní. Peníze jsou v herním průmyslu vždy na prvním místě.

Platformy, pro které hra vyjde

Jak jsem již zmiňoval, Hearthstone by měl fungovat jako lehce „casual“ hra. Pro takové hry je typické, že mají svou verzi na mnoha různých platformách. Mobilní platformy reprezentuje zatím pouze iOS. To je podle mě největší dosavadní problém Hearthstonu. Samozřejmě, Apple má v USA velké zastoupení, ovšem na globálním trhu ho operační systém Android jasně válcuje. Podle jasné logiky je chyba vydat hru na mobilních zařízeních, ale neudělat ji dostupnou pro většinu těchto přístrojů. Tento krok nebyl Blizzardem nějak blíže vysvětlen. Je možné, že při uvedení na trh nebude Android verze vytvořená čistě kvůli malému počtu lidí, kteří na hře pracují (tým 15 lidí), a další verze se časem objeví. Snad si tedy za nějakou dobu zahrajeme Hearthstone i na Androidu, Windows Phone nebo třeba PS Vita. I jiné přístroje by však dle mého názoru měly mít zastoupení, pokud chce Hearthstone být jednou z nejúspěšnějších her na daném trhu. Podívejme se třeba na největšího z konkurentů – pro hraní Magic the Gathering: Duels of the Planeswalkers můžete využívat i třeba Xbox 360 nebo Playstation 3. Kdo by si myslel, že Blizzard nechce mít s konzolemi téměř nic společného, měl by až donedávna pravdu. Tedy až do okamžiku, kdy Blizzard naznačil svůj opětovný příchod k těmto platformám blížícím se vydáním PS 3 a Xbox 360 verze Diabla 3. Proč by tedy nemohli i Hearthstone vydat na konzole? S ovládáním by snad takový problém být neměl, když je to karetní hra. Opět doufám, že se i konzolových verzí dočkáme. Snad i tady platí, že byl zkrátka příliš malý tým vývojářů pro vytvoření hry na mnohem více platforem.

Samotný herní systém

Poté, co jsem se prohrabal téměř vším, co se týká vlastností hry, nadešel čas zaměřit se na samotný herní systém. Herní módy jsou pro začátek dostačující, můžete si vyzkoušet hrát proti počítači, plnit různé úkoly apod. Až si projdete tímto začátkem, nadejde čas se konečně postavit skutečným protivníkům a zjistit, jestli strategie vašeho balíku funguje i v praxi. I The Forge, tedy čtvrtý a dosud lehce tajemný mód podobný tradičnímu draftu, vypadá slibně a jistě dokáže zabavit na dlouhé hodiny. Lehce mi tu ale chybí nějaký mód pro hru více hráčů. Nemusí se nutně jednat jen o týmové duely (i když jakýsi princip arén by zde nebyl na škodu), klidně i třeba boj tří hráčů s pravidly „všichni proti všem“. Koneckonců, klidně by bylo možné vymyslet i jistou formu „Raidu“, kde by větší počet hráčů bojoval proti počítačem (nebo klidně i hráčem) ovládanému „Bossovi“ se silnějšími statistikami. I to je ale dle mě spíše otázkou budoucnosti. Rozhodně věřím, že minimálně na souboje týmů časem dojde. Průběh hry je poté již jednoduchý. Pravidla jdou velmi lehce pochopit, jen bude zpočátku náročnější orientovat se ve všech abilitách karet (viz http://hearthstone.cz//clanky/ability-v-hearthstone/1/). Natož pak, pokud hrajete například Magic nebo WoW: TCG, kde některé stejně nazvané ability mají naprosto jiné významy. I to je ale otázkou času. Celkově si myslím, že v rámci žánru je celý systém vyřešen intuitivně a pomůže i méně bystrým hráčům pochopit, co mají provádět. Jediné, co bych osobně zkomplikoval, by bylo získávání zdrojů, kterými platíte karty (zde „mana krystaly“). Jejich získání by mělo být vykoupeno nějakou obětí, například vyhozením jedné karty z ruky. To by zde bylo náročné vzhledem k malému množství karet na ruce (4), celý herní systém by se musel zcela překopat. Nicméně hra by vás nějak nutila rozmýšlet nad strategií. Kterou kartu si nechat, kterou naopak můžete proti tomuto oponentovi zahodit? Taková volba mi bude chybět, dokázala by často oddělit dobré hráče od těch slabších. Na tomto příkladu vidíme, že si Blizzard vybral nejjednodušší (a na přemýšlení hráčů nejméně náročné) řešení, aby byla hra přístupná co největší mase hráčů.

Suma sumárum

Hearthstone: Heroes of Warcraft zkrátka nebude od vydání tak komplexní hrou, jak by si někteří mohli přát. Na druhou stranu, tvůrci mají skutečně mnoho obsahu, který mohou do hry přidávat dodatečně a nadále tak držet hráče, což je samo o sobě velmi dobře. Záleží jen na nás, hráčích, jestli je svou odezvou pobídneme na hře ve velkém pracovat.
Nesouhlasíte s některým z názorů? Nebojte se vyjádřit ten svůj v komentářích, případně na fóru. Rádi se dozvíme, co si o hře myslíte vy.

Naposledy upravil/a Bellatrix 20.08.2013 v 13:49:01.

Chcete si povídat o Hearthstone? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.

Diskuze

Žádné komentáře
Pro napsání komentáře musíte být přihlášený.
Přihlásit se
nebo
Zaregistrovat nový účet