Jsou CZ/SK turnaje na vzestupu?

  Turnaje    CZ/SK scéna   

 

Dnes jsme si pro Vás připravili trochu jiný článek. Určitě máte teď v hlavě jen nové rozšíření nebo různé festivaly, které nám hra nabízí. Pokud však sledujete i cz/sk scénu, tak Vám nemohly uniknout akce, které se v poslední době konaly.

 

A proč vůbec vznikl tento článek?

Dalo by se říci, že třeba před rokem se na scéně obejvovaly otázky, jestli vůbec Hearthstone někam roste. Spousta lidí říkala, že je tato hra na domácí scéně v útlumu a není atraktivní pro nové hráče, proto by mohla zaniknout podobně jako kdysi Starcraft. Na to ihned odpověděla Prima COOL, která si připravila atraktivní turnaj, který se odehrával v samotném kostele! Dalo by se říci, že to byl jakýsi počátek nové vlny zajímavých turnajů. Zrovna nedávno vznikla v tajné skupině pro Leadery HS scény otázka, jak udělat Hearthstone akce atraktivnější pro diváky. Já se v tomto článku budu věnovat změně systémů turnajů, kterých se může scéna zúčastnit, a tím, co chtějí diváci vidět. Jedná se o můj osobní názor, proto vše berte s nadhledem a zapojte se do diskuze pod příspěvkem. Jedná se totiž i o článek, kterým můžete napomoct budování scény, aby administrátoři věděli, po čem vlastně hráči a diváci touží.

 

Momentální stav scény!

 

Momentálně máme na scéně tři hlavní portály, kteří se starají o Hearthstone turnaje. Jedná se o Playzone, Topgaming a ESGA. Playzone má pod sebou MČR, což je nejdůležitější "liga", které se mohou hráči zúčastnit. Topgaming je zase portálem, který první přišel s dlouhodobou ligou, která má online i offline části - prvně se jednalo o Fujitsu Ligu a nyní se jedná o Tiger Masters. ESGA je prvním portálem, který šel ve stopách Strivewire portálu, kde se konají každý den HS turnaje.

 

Tyto tři portály se starají primárně o online turnaje, pouze Topgaming dělá jednou za dva týdny offline akci v Re-Loadu, kde hráči bojují o jeden slot ve finále Tiger Masters a o několik tisíc korun. ESGA naopak udělala ligu, která probíhala několik týdnů a vyvrcholila offline, k tomu se však ještě vrátíme. Playzone většinu offline turnajů podporuje skrz reklamu a dotaci MČR bodů.

 

Co se týče hlavní offline turnajů, tak zde máme pouze jeden "portál", který se o tuto oblast stará. Jedná se o Alza Game Center ve spolupráci s Czechcloudem. Tato spolupráce začala už dávno prvními oficiálními Battlegrounds, kde se utkali ti nejlepší. Mezi jejich dalšími projekty bylo například 2v2 nebo Hearthstone jako Poker. Alza vždy přišla s něčím, co bylo nějak zajímavé. V poslední době přešla k úspěšnému formátu, kterým jsou klasické Battlegrounds, na které se hráči dostávají skrze kvalifikace. Pokud sledujete stream, dočkáte se klasické podívané, která má vzorec: Zápasy podle mety + obyčejný komentář + dlouhé reklamy

 

Chtějí diváci/hráči klasické turnaje?

Klasické turnaje budeme brát podle vzorce, který jsem napsal výše: Zápasy podle mety + obyčejný komentář + dlouhé reklamy. Abych blíže přiblížil tento vzorec. Turnaj může být udělaný třemi typy: Kvalifikace, Invite nebo Buy in.

 

Kvalifikace

Kvalifikace na turnaj by měla být nahlášena dostatečně předem - což se často nestává. Hráči musí vyhrát několik zápasů (nejlépe ve swiss formátu), aby se mohli dostat na velké vyrvcholení, kde se hraje o určité ceny.

 

Invite

Administrátor si sám určuje, kteří hráči se turnaje budou moct zúčastnit. Často je pak na bedrech tohoto administrátora hned několik pobouřených otázek typu "Proč tenhle má invite a já ne?".

 

Buy in

Administrátor vyhlásí turnaj, kterého se může zúčastnit každý, kdo si zaplatí místo. Často se jedná o typ "Kdo dříve přijde, ten...". Zde vzniká otázka, zda je to dobře, protože se takhle může přihlásit každý a turnaj pak může být složen ze špatných hráčů, kteří mají peníze a stihli to dříve. Těžko říci.

 

Jakmile se vyřeší osazenstvo turnaje, už zbývá jen samotný turnaj a stream. To probíhá tak, že hráči přijedou na danou akci, kde soupeří s dalšími postupujícími. Často se udělá single elimination - hráč prohraje první kolo a jede domů, což není moc motivující. Ideální varianta, podle několika hráčů, jsou skupiny nebo alespoň double elimination. Skupiny ale procentuálně vyhrály na plné čáře. 

 

Nejdůležitějším prvkem jsou pak ceny a stream. Často se jedná o peněžní cenu, což je naprosto bez problémů a každému to vyhovuje. Stream je mnohem složitější a náročnější. Zde se dočkáme formátu "Odkomentujeme jeden zápas a pak dáme deset minut otravné reklamy". Tyto turnaje pochopitelně čerpají z reklam, což se dá čekat, ale diváky to otravuje, protože se často stává, že reklamy jsou delší než samotné zápasy, které často nikoho nebaví, protože se jedná o stejné zápasy, které vídají na každém streamu, neboť se hrají meta balíčky.

 

Pro diváky je tudíž tento typ turnajů poměrně nezajímavý, jedná se  o stereotyp a často jsou diváci na streamu hlavně kvůli chatu nebo utahování si z hráčů či komentátorů. Pro hráče je tento typ ideální, protože zde mohou ukázat své kvality, ale je to pro ně zábavné? To už tak úplně ne. Často hráč řekne, že jezdí na offline akce hlavně kvůli tomu, aby viděl své kamarády z komunity.

 

Jaká je další varianta turnajů?

Je neskutečně možností, jak udělat turnaj zábavný pro diváky i pro hráče! Hráči si rádi dokazují, že jsou nejlepší na scéně, ale zároveň si rádi zahrají něco odlišného a zajímavější. Proto měla kdysi Alza obrovský úspěch, protože se administrátoři nebáli experimentovat a vytahovali jeden zajímavý formát za druhým. Nyní se však zaměřili na klasické formáty, které jim přitáhnout diváky i hráče. 

 

Avšak v poslední době se právě ukázaly velmi zajímavé formáty turnajů! Jedním z nich byla ESGA Spring finále, které se odehrávalo před pár týdny. Celý turnaj byl udělaný tak, že se hráči přihlásili do online části, kde byli rozděleni do skupin a následně v nich soupeřili s ostatními, z čehož vyšlo několik finalistů, kteří postoupili do offline finále. Toto finále bylo odehráno v domácím prostředí a stream byl naprosto uvolněný. Komentovat mohl každý, kdo zrovna nehrál. MVP tohoto streamu byl nepochybně Pandapple a Synthetic, kteří komentovali přesně tak, jak se jim chtělo. Absolutně neřešili nějakou empatii a vtipně se pouštěli do každého hráče, což bylo naprosto v pořádku a diváci i hráči si to užívali. Zkrátka - proč si neudělat srandu z playe, který byl naprosto špatný? Místo reklam a dlouhých pauz jsme se dočkali hned několika rozhovorů a reklamy byly formou mluveného slova v průběhu rozhovoru, což bylo mnohem příjemnější než deset minut koukat na ohrané reklamy. Stream však neměl tolik diváků, kolik by si zasloužil, neboť nebyl streamovaný na kanále někoho z předních streamerů - proto bohužel klasické turnaje vyhrávají na postu diváků. Ačkoliv zrovna tato akce si zasloužila mít mnohem více diváků.

 

Dalším velmi zajímavým projektem je Bitva nad Šporkou, což je turnaj, který si pro scénu přichystal Faeli. Jedná se o turnaj, kde několik hráčů dostalo invite a zároveň se sem mohli dostat hráči i přes kvalifikace. Specialitou tohoto turnaje bylo to, že každý hráč mohl hrát pouze jednu classu! A zároveň se hrálo double elimination v několika skupinách a následná TOP 8 v single elimination. Opět se jednalo o akci, která probíhala v domácím prostředí, neboť ji Faeli hostnul přímo u sebe doma. Proto opět mohl komentovat úplně každý, kdo chtěl, a tudíž se diváci dočkali různých pohledů na hru. Princip prizepoolu byl udělaný skrz donation diváků. To na tak málo diváků fungovalo dobře, jelikož se vybralo cca 100 dolarů. Je dost pravděpodobné, že kdyby bylo třeba o 200 diváků více, tak by prizepool vzrostl. Každopádně nám tento turnaj ukázal, že hráči nepotřebují nonstop turnaje, kde se hraje meta, ale chtějí si zahrát i turnaje, které jsou něčím odlišné a nepotřebují za to dostat desítky tisíc korun. MVP tohoto streamu byl opět Pandapple, ale perlil i Horaczio, který svými ostrými otázkami provokoval spoustu přísedících a dočkali jsme si i různých předpovědí na výherce MČR a spoustu dalších věcí. Zároveň jsme se dočkali v přestávkách různých zajímavých programů, ale naprosto nejzajímavější bylo to, že vítězové streamovaných partií museli přijít na stream a zazpívat píseň o svém vítězství, což bylo opět lákavé dobré pro diváky.

 

 

 

 

Shrnutí

Jistě jste si všimli, že bohužel není vůbec jednoduché říci, zda jsou lepší klasické nebo něčím vylepšené turnaje, protože vše má svá pozitiva i negativa. Každopádně s jistotou můžeme říci, že domácí turnaje jsou momentálně na mnohem lepší úrovni než dříve, protože jich je spousta a zároveň jsou i některé z nich velmi zajímavé. 

 

V komentářích nám zanechte své názory. Řekněte nám, co je pro Vás atraktivní z pohledu hráče i diváka.

 

 


Chcete si povídat o Hearthstone? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.

Diskusia

supaplex 22.07.2017 16:42

Jako člověk, co se vrátil k hraní asi po roce a začal se zajímat o turnajovou scénu si myslím, že na přilákání nových tváří na turnaje by se měl využít systém fireside a udělat šňůra offline "turnajů" po větších městech v čr/sk (klidně s menší odměnou jen pro motivaci). Nováčci by změřili svoje síly a zjistili by, jestli na to mají a baví je to. Pokud si někdo odpoví na oboje, že ano, může si zjistit osobně od organizátora jak se nejlépe zapojit do velkých turnajů.

Ellendway 22.07.2017 18:33

Já chápu, že mnoho lidí chce offline turnaje, ale je to šíleně drahá sranda.

Pre pridanie komentáru musíte byť prihlásený.
Prihlásiť sa
alebo
Registrovať nový účet