Souboj karet, díl první - Hearthstone & Scrolls

http://www.imagehosting.cz/images/hsscrolls
Každý z nás Hearthstone občas miluje a občas nenávidí. Ale zamysleli jste se někdy, proč je Hearthstone tak úspěšná hra? Proč ji chce hrát tolik lidí? Je to způsobeno snad firmou, která hru vydala a její jméno zaručuje předem danou kvalitu? Nebo je Hearthstone jediná kvalitní hra na trhu, který se tak rapidně začíná rozrůstat? Ať je pravda jakákoliv, počet tzv. OCCG (Online Collectible Card Games) se v posledním roce rozrostl. Tento článek tedy nebude cíleně zaměřen na skvělou hru od Blizzardu, ale rozvedeme si ostatní dobré či horší hry, které nám trh nabízí.

Mé hodnocení zahrnuje tyto kritéria

  • Cena
  • Online transakce
  • Hratelnost
  • Obchodování
  • Crafting
  • Grafika
  • Hudba
  • Hráčská komunita
  • Esports

Hearthstone (Blizzard)

Den vydání

Prozatím open Beta, den vydání nebyl doposud oznámen.

Cena

Free to Play

Online transakce

Tato možnost byla ve hře už od raného začátku a vždy byla velice diskutabilní. Díky penězům si můžeme ve hře pořídit neomezené množství menších balíčků, ze kterých dostaneme v podstatě všechny existující karty. Proto se člověku ze začátku hraní může zdát, že ostatní, kteří do hry investují větší množství peněz, jsou v obrovské výhodě. I přes mnohé nesouhlasy Hearthstone doopravdy není Pay-to-Win hra (pro úspěch je nutné utratit reálné peníze), jelikož všechny karty jdou získat dlouhodobým hraním a kupováním těchto menších balíčků za herní peníze.

Hratelnost

Hearthstone je hra, která vyniká svojí hratelností, ale ne kvůli tomu, že by byla těžká či něčím speciální. Právě naopak, je občas až nadmíru jednoduchá. Ve hře jde pouze o umisťování karet na herní plochu, ať už to jsou bojové jednotky, kouzla či zbraně pro hrdinu. Myslím si tedy, že nemá cenu rozebírat průběh samotné hry, to, že je ovládání intuitivní a hra má skvělou hratelnost, ví každý, kdo si Hearthstone alespoň jednou zkusil. Avšak je tady jiný, důležitější faktor, na který je potřeba se zaměřit - správná volba karet do vašeho balíku. Ve hře máme devět povolání totožných s těmi z World of Warcraft. Na začátku tvorby si tedy vybereme jedno povolání a přesně 30 karet, které si zvolíme podle našeho nejčistšího svědomí a vědomí. Ze začátku jsou naše karty velice omezené, balíky málokdy mívají nějaké mechanismy či systémy výhry. Ale čím více člověk hraje, tím víc si uvědomuje, že ony mechanismy zaručí dlouhodobý úspěch vítězství. Není to tedy o tom, nastrkat do balíku nejsilnější karty a čekat, že s nimi porazím, koho potkám. Právě naopak, slabší karty v dobré kombinaci můžou mnohdy udělat více, než silnější karta samotná. Dále je důležité podotknout, že žádný balík vám nezaručí výhru proti 100% protihráčům, ale je dobré vytvořit takový balík, který přesáhne oněch 50% úspěšnosti. S ním se člověk bude dlouhodobě zlepšovat a umisťovat na nejvyšších příčkách.

Obchodování

V Hearthstone není obchodování možné.

Crafting

Crafting v Hearthstone je založen na jednoduchém principu. Karty se dají vyrábět z tzv. Arcane Dust, které získáme buď jako odměnu v aréně nebo tzv. Disenchantem jiných karet.

Grafika

Blizzard je světově známý svou krásnou, ve většině kreslenou grafikou, která dokáže vykouzlit úsměv na mnoha tvářích. A na tuto "kartu" vsadili taky v Hearthstone. Pestré barvy, úžasné reakce karet při vykládání na herní plochu a herní plocha samotná je pastva pro oči, která se sice časem okouká, ale Blizzard si prostě nemohl počínat lépe.

Hudba

Už při pozdravu neznámého trpaslíka při logování do hry máte pocit, jako kdybyste se nacházeli v krčmě plné opilých lidí, naštvaných orků a elegantních elfů. Tento pozdrav dokresluje nadcházející hudba herního menu, ve které jde slyšet šum lidského mluvení, hra na lyru a jiné hudební nástroje. Zápasy samotné se nesou v duchu klidné, v pozadí umístěné hudby a do popředí se dostávají zvuky karet, jejich útoků a reakcí.

Hráčská komunita

S širší komunitou se v Hearthstone nemáme šanci setkat. Ve hře je pouze jednoduchý chat, ve kterém můžeme psát svým přidaným kamarádům. Toto je věc, která je dle mého názoru nedostačující a přidáním např. world chatu a jiných mechanismů (party, guildy atd.) by se zvedla oblíbenost této hry o další příčky.

Esports

Esports, neboli profesionální hraní je v posledních letech lákadlem pro mnohé hráče. Totiž, kdo by nechtěl hrát svoji oblíbenou hru a ještě k tomu z toho mít peníze, že ano? A přesně tohle Hearthstone nabízí. První oficiální turnaj jsme mohli vidět na Blizzconu a druhý nám už klepe na dveře. Hearthstone se už tento měsíc objeví na turnaji Intel Extreme Masters Katowice a určitě se bude na co dívat!

Hodnocení

Cena - 10 Online transakce - 7 Hratelnost - 9 Obchodování - 1 Crafting - 9 Grafika - 8 Hudba - 10 Hráčská komunita - 4 Esports - 9 Celkové hodnocení - 67/90

Scrolls (Mojang)

Den vydání

Prozatím open Beta, den vydání nebyl doposud oznámen.

Cena

12.95£/14.95€/20.95$

Online transakce

Ve srovnání s Hearthstone jsou online transakce velice omezené. V podstatě si můžeme koupit základní balíčky, skiny na hrdinu a jednou za týden šest náhodných karet. V tomto pohledu musím Scrolls ohodnotit jakožto lepší hru pro nové hráče, kteří tím pádem nebudou mít hned pocit, že protihráči online transakcemi získali masivní výhody, jako tomu může být u Hearthstone. Za herní peníze je potom možné si koupit malé balíčky, stejně jako v HS.

Hratelnost

Scrolls je úplně jiná hra než Hearthstone. Tuto informaci je důležité ihned na začátku zmínit, jelikož jediná věc, která platí v obou hrách je ta, že základ tvoří karty a jejich umisťování na hrací plochu. U Hearthstone jsem nepopisoval hratelnost ve větším měřítku, protože se dá očekávat, že ji všichni znají. Bohužel nebo bohudík, Scrolls je hra složitější a taktičtější. Proto se přesnějšímu popisu doopravdy nedá vyhnout. Ve Scrolls se nachází čtyři druhy many - Order (rytířská a armádní tématika karet), Growth (tématika zvířat a lesních tvorů), Energy (tématika strojů) a Decay (nemrtví). Každá má samozřejmě svá specifika, ale je nutno poznamenat, že do balíčku si můžeme zamíchat klidně všechny druhy karet najednou. Efektivní to nejspíš nebude, ale je pěkné, že nám hra umožňuje udělat si balík dle svého uvážení nehledě na nějaká pravidla. Počet karet na balík je omezen pouze spodní hranicí padesáti karet a vrchní hranice není stanovena. Ze začátku se to může zdát jako výhoda, ale věřte, že časem onu spodní hranici nebudete chtít přesahovat. Důvod je prostý, čím méně karet, tím efektivnější a rychlejší mechanismy ve vašem balíku. V tomto se dá Scrolls srovnávat s Hearthstone. Nemůžeme sice ovlivnit, jaké karty nám přijdou na ruku, ale můžeme ovlivnit kombinaci a účinek karet v balíku. Pojďme si tedy popsat průběh hry samotné. Hru vám co nejdetailněji popíšu, ale i přesto bych rád ukázal toto video, které mi v mém snažení velice pomůže. Hrací plocha ve Scrolls je z velké části hexagonový papír, který můžeme znát z her Heroes. Rozdíl je však v tom, že jednotky vyvolané na tento hexagonový papír se nikdy nestřetnou políčko vedle polička, ale útočí po ukončení jednotlivých kol, vždy po své lajně na nepřátelské jednotky na druhé straně. Je zde pět takových lajn, každá s třemi políčky z každé strany. Jednotky můžete libovolně umisťovat na svoji stranu a účelem hry je zničit tři tzv. idoly, které se nachází na konci každé lajny. Začátkem hry dostanou oba hráči pět karet a v každém dalším kole kartu novou. S kartami jdou dělat tři věci: 1. Kartu obětovat a dostat tak na trvalo jednu libovolnou manu, která se nachází ve vašem balíku (možné provést pouze jednou za kolo). 2. Kartu obětovat a získat tak další dvě karty z balíku (možné provést pouze jednou za kolo). 3. Vyložit kartu na hrací plochu. Další důležitý faktor celé hry je fakt, že vám nikdy nemůžou dojít karty. Pokud vám karty dojdou, balík se opět zamíchá a jede se odznova. Hra tedy doopravdy končí pouze zničením daných idolů.

Obchodování

Doporučuji nastražit uši, protože obchodování je ve Scrolls doopravdy realitou. Jde obchodovat s jakoukoliv kartou, samozřejmě pouze za herní peníze. Cena není striktně daná a hráči si jí tedy určují sami.

Crafting

Crafting je ve Scrolls postaven úplně na jiném systému než v Hearthstone. Jedná se pouze o vylepšování vizualizací karet, které předem vlastníte. Jednoduše, ze tří normálních karet vyrobíte jednu pěknější. Normální karty nelze Craftingem vyrábět.

Grafika

Všude samé kostičky! Teď seriózně. Vážnější, to je to správné slovo, které grafiku dokonale popisuje. Na rozdíl od Hearthstone je grafika v jisté míře temnější a reálnější. To vše dokreslují jednotky, které jsou doopravdy na hrací ploše, hýbají se a útočí.

Hudba

Hudba je velice uklidňující a melodická, ale upřímně nevím, jak ji blíže popsat. Ukázka zde.

Hráčská komunita

Chat je totožný s tím v Hearthstone, ale obsahuje navíc world chat a možnost vytváření kanálů.

Esports

Byli zde první náznaky a malé turnaje na www.esl.eu, ale s podporou Hearthstone se to doopravdy nedá srovnávat. Nevím, jestli je to tím, že Mojang nemá v podstatě zkušenosti s profesionálním online hraním. Ale určitě by to velice pomohlo celé hře, kterou i přes jasnou kvalitu hraje pouze 3 000 lidí denně.

Hodnocení

Cena - 4 Online transakce - 10 Hratelnost - 9 Obchodování - 10 Crafting - 4 Grafika - 9 Hudba - 10 Hráčská komunita - 8 Esports - 2 Celkové hodnocení - 66/90

Závěr

Co dodat, obě dvě hry mají mnoho svých kvalit a velmi málo záporů. U Hearthstone by se dalo vytknout omezení komunikace se širším spektrem hráčů a u Scrolls jeho malá reklama či silně omezené možnosti profesionálního hraní. Tento článek nevznikl na podporu jedné nebo druhé hry. Snaží se pouze ukázat ostatní hry, kterých je doopravdy mnoho! V příštím díle se můžete těšit na Infinity Wars & Duel of Champions. Navigace:
[1. díl - HS vs. Scrolls] --- [2. díl - DoC vs. IW] --- [3. díl - Faëria vs. Ederon]


Naposledy upravil/a Glea'ar 03.05.2014 v 01:55:08.

Chcete si povídat o Hearthstone? Připojte se na náš Discord. Rádi vás uvidíme.

Diskusia

Žiadne komentáre
Pre pridanie komentáru musíte byť prihlásený.
Prihlásiť sa
alebo
Registrovať nový účet